Van Australie naar Indonesië!

10 mei 2016 - Gili Travangan, Indonesië

Hallo lieve mensen!

Hier een berichtje, voor het eerst uit het o zo prachtig Indonesië. De laatste week van Australië hebben we doorgebracht in Cairns. Hiervoor hebben we nog het bekende Daintree rainforest bezocht en natuurlijk het Great Barrier reef. In de rainforest hebben we een prachtige wandeling gemaakt en hebben we een krokodillen tour gedaan. In een bootje met een verrekijker in de hand gingen we de rivier op om de krokodillen te spotten. Helemaal gaaf en wel een stuk of 7 krokodillen gezien sommige van één meter afstand. In de omgeving hebben we 3 nachten op dezelfde (gratis) camping gestaan met onze campert Joey. Vanuit hier zijn we steeds dagjes weg gegaan. De laatste dag op de camping hebben we alle benodigde ruimte benut om onze camper uit te ruimen. Jullie zullen vast denken dat is zo gepiept, helaas is het tegendeel bewezen. Om half elf begonnen we met alles uitruimen en om 5 uur, slechts 6.5 uur later was onze camper spik en span en zat alles in de backpack! Oke oke, in de backpack en 4 losse tassen. Wat een rampenplan was dat zeg. Na 3 maanden met de camper hebben gereden zijn we hele verzamelaars geworden en tja dat past allemaal niet in een backpack. Zo gul dat we zijn hebben we veel spullen weggegeven. Ons laatste nachtje in de camper gevierd met de luxe van onze DVD speler en de volgende ochtend vroeg op om de camper in te leveren. Met meer dan 8000 kilometer op de teller en veel te veel tankbeurten later was het tijd om hem in te leveren, snik snik. De camper werd ingeruild voor het hostel leven. Aangezien onze backpack inclusief 4 tassen niet te tillen waren is lot de camper in gaan leveren nadat ze Janneke had gedumpt met al onze spullen bij ons nieuwe verblijfje.

Budgetlife betekend niet een kamer met zijn tweeën, nee gewoon de goedkoopste en dan lig je op een gemengde kamer met 8 andere. Het was een kleinschalig hostel met aan de voorkant genoeg tafels stoelen en banken. Wat hebben we en TOP tijd gehad hier!! Cairns zelf viel heel erg tegen, het is leuk omdat je vanaf hier alle tours kan doen naar daintree en het rif maar omdat wij alles boven Cairns al hadden gehad met de camper was dat voor ons niet van toepassing. De dagen bestonden vooral uit uitbrakken, aan de lagoon liggen en lekker chillen en in de avond natuurlijk weer pilzen in de stad. Tussendoor nog een keer naar de politie om aangifte te doen voor een verloren rijbewijs, voor jan blijft het moeilijk om spullen niet kwijt te raken. Elke avond super gezellig in het hostel met leuke mensen. Na de vele kaart spelletjes en andere drankspellen met de hele bups op stap, mega fun! Vooral de ochtend dat we gingen snorkelen en duiken was heftig, en dat is nog zacht uitgedrukt. Na 2 uur slaap ging de wekker, één drankje was uitgelopen tot een heftige stapavond. Man man man, nog niet ontnuchterd moesten we ons bed uit springen om naar de boot te gaan. Om een lang verhaal kort te maken: met een kater een boottocht moeten maken van 2 uur op een zee met golven waar je angstig van wordt is geen pretje. De halve boot zat met zakjes op het achterdek inclusief onze lot, we houden het er maar op dat het zieziek was:) Maar het duiken en snorkelen was prachtig, en daar gaat het om!! We hebben een keer gesnorkeld en kregen een introductieduik. We begonnen met de 3 skills te leren zoals het mondstuk uit je mond en water in je bril. Daarna zakte we verder af naar beneden, helaas hield voor Jan het duikavontuur na 2/3 meter al op. Door de pijn in de oren en niet kunnen klaren mocht ze niet verder zakken:( Bij lot ging gelukkig alles goed! Prachtige vissen en super kleurrijk koraal gezien! Maar helaas nog steeds geen schildpad..

Na 5 nachten moesten we ons leuke hostel verlaten voor onze volgende bestemming: Bali! Maar zo ver was het nog niet want er stond ons een lange, lange reis te wachten. We werden met een busje opgehaald en gebracht naar het vliegveld in Cairns. Super fijn klein vliegveld waardoor we er maar 45 minuten van te voren aanwezig hoefde te zijn. Onze backpack woog maarliefst 22 kilo bij allebei, oftewel VEEL te zwaar! Na een vlucht van 3 uurtjes kwamen we aan in Sydney. Hier hadden we een overstaptijd van 16 uur, huilen! We hadden een hostel geboekt maar om financiële redenen toch maar geannuleerd. Dat betekende dus een nachtje survivallen op het vliegveld. We hadden naar ons idee een top plekje gevonden, een apart hokje met een stoel en gordijnen. Daar hebben we onze handdoeken neergelegd en ons kussentje om de nacht door te brengen. Ik denk dat we maximaal 2 uur hebben geslapen want het was alles behalve comfortabel. De vloer was hard maar vooral koud! 16 uur kunnen dan wel heel lang duren, dan maar slapen en lekker filmpjes kijken in het vliegtuig dachten we. Het was ons niet gegund, geen schermpjes in het vliegtuig:( Ook onze telefoon voor muziek was bijna leeg omdat we dachten die kunnen we in het vliegtuig wel opladen, maar helaas. Eenmaal aangekomen op Bali stond ons nog een taxirit van 2 uur te wachten had papa ons verteld, uiteindelijk kwamen we 4 helse uren later aan in Lovina. Daar waren papa en mama JEEJ! Wat waren we blij dat we er waren! Een prachtige villa met zwembad en er was al gekookt door het personeel van het huis. Wat een luxe allemaal. Na heerlijk gegeten te hebben en lekker bijgekletst konden we eindelijk slapen in een bed, wat een genot!

We hebben echt een super leuke week gehad met di papi en mami Pijls! Het huis op zich was al heerlijk om een week te zijn. We zijn een dag gaan snorkelen, een ochtend (om 6 uur) dolfijnen gaan spotten en dag een scooter gehuurd om wat van de omgeving te zien. Het snorkelen was echt heel mooi, alleen op de tweede plek lag heel veel plastic wat zo zonde is. Maar vissen en koraal genoeg! Het dolfijnen kijken was echt meer dan geweldig! Met de zonsopkomst vaar je de zee op met tientallen andere boten wat al een plaatje opzich is. Het duurde niet lang of we zagen al de eerste dolfijnen, we hebben nog nooit zoveel dolfijnen gezien! Ze kwamen tevoorschijn in hele groepen, hele grote, springende, echt zo gaaf! Toen hadden we nog een hele dag voor ons, 's middags stond een massage op de planning. Om 3 uur kwamen er drie vrouwtjes naar ons huis en werden we een heel uur gemasseerd, echt genoten! De laatste dag hadden we twee scootertjes gehuurd, mama bij papa achterop en jan bij lot. Hilarisch gezicht om papa en mama op een scooter te zitten, twee stoere motormuizen. Hele mooie boeddhistische tempel gezien, gezwommen in hot springs en voor de rest lekker rond gecrost in het drukke verkeer met duizenden andere scooters. Beide scooters nog een kapotte band gehad. Bij Lot en Jan was een klein nietje de boosdoener maar bij papi en mami Pijls een enorme pin. Gelukkig kon dat snel en handig opgelost worden voor nog geen 5 euro. Na een week die voorbij is gevlogen moesten we weer afscheid nemen helaas en ging ons avontuur weer door en gingen papa en mama naar huis, verschil moet er zijn:)

Voordat we naar de Gili eilanden vertrokken zijn we nog twee nachten in Amed geweest, vanaf hier vertrok de boot. De eerste dag lekker aan het zwembad gelegen en de tweede dag een scootertje gehuurd. De omgeving is daar echt waanzinnig! Langs de kust de bergen ingereden waar tussendoor steeds kleine dorpjes waren. Nog naar een waterpaleis geweest, een stadje en lekker rondgereden en genoten van de mooie omgeving. De volgende ochtend zouden we op worden gehaald tussen 08.00 en 08.40, om kwart voor was er alleen nog steeds niemand. Toen er een busje eindelijk kwam waren we zo blij want de boot vertrok om 9 uur, dus een beetje stress was er wel. Het busje zat vol en zou terug komen, dit bleek alleen niet voor ons te zijn. Uiteindelijk werden we om kwart over 9 opgehaald en de boot was er gelukkig nog, pfieuw! Na een korte boottocht kwamen we aan op een van de drie eilanden. Eerste indruk, wat een drukte! We wisten dat dit het meest toeristische eiland was, maar dit was wel bizar! Overal mensen, winkeltjes, restaurantjes, paard met wagen en vooral drukte! Nu valt het gelukkig reuze mee maar wanneer de boten aankomen is het gewoon even chaos haha. Maar het is echt een prachtig eiland, we hebben een dag een fiets gehuurd en het eiland rond gefietst. WAUW! Leuke strandtentjes, wit strand en kraakheldere blauwe zee. Onderweg steeds stoppen voor een plons want anders is het echt te heet! Helaas is het water hier dusdanig warm dat alleen een koude douche echt afkoeling geeft. Dat weerhoud ons er natuurlijk niet van heerlijk te dobberen in dit prachtige water. En eindelijk de eerste schildpad gezien, zoo cool!!
Onze jans vond het ook even leuk om in een zee egel te gaan staan. Waarna ze helse pijnen kreeg en 7 pinnen in haar voet had. Na een klein beetje paniek te hebben besloten naar het dichts bijzijnde strandtentje te gaan en om hulp te vragen. Dat wist die jongen wel.. Maar Engels was niet helemaal zijn sterkste punt. Hij legde iets uit en ging opzoek. Lot had verstaan dat hij Jan ging opensnijden om het gif eruit te laten bloeden. Even later kwam hij terug met een steen. Jan trok lijkbleek weg en zag dat niet helemaal zitten. Na haar over te hebben gehaald stak ze haar voet uit. Maar nee niet opensnijden maar als een malloot voor 15 minuten erop rammen was blijkbaar de oplossing. Waarom? Weten we nog steeds niet. Maar hij beweerde dat ze dat bij de dokter ook doen. Dus wij vonden het wel welletjes. Gelukkig trokken de helse pijnen na een uurtje weg, zoals voorspelt.
Laten we zeggen een spannend avontuurtje!

Spanning en sensatie voor morgen!! Morgen gaan we een soort van hel tegemoet. We gaan de vulkaan Rinjani beklimmen, 3 daagse trekking naar de top van de vulkaan. We hebben heel lang getwijfeld, maar we gaan de strijd aan!! Van de verhalen op internet wordt je niet echt vrolijk, mensen die afhaken en helemaal dood gaan. Gelukkig hebben we elkaar dus dan moet het vast goedkomen (hopen we)! Na onze terugkomst zullen we weer een verhaaltje schrijven over onze helse tocht!

Heel veel dikke kusjes en knuffeltjes van ons (en alvast vaarwel)!

1. Janneke m:
    10 mei 2016
    Zoooo weer flink verhaaltje haha echt genieten om dit te lezen. Hou je taai komende dagen meiden! Samen sta je sterk! Ik hoop dat jullie het redden. Dikke lebber van mij! Ik mis jullie❤️